onsdag 5 augusti 2009

Vi måste hjälpa!


Min dröm är att få göra någon riktig nytta här i världen...

Vi går runt här i våran rika del av världen och har det så himla bra (även om vi ibland inte inser det). Självklart har vi alla våra problem och självklart drabbas vi av hemska saker så som sjukdomar och annat. Men liksom... kolla på den sämre delen av världen. Där folk inte ens har riktiga hus att leva i, där man bor ute i ingenstans och det enda som finns runt omkring är nån liten uppbyggd hydda där en hel del folk ska trängas för att få sova på natten.
När jag tänker i de banorna börjar jag gråta. Många här hemma i den bättre delen går runt och klagar på att deras mobiltelefoner är "ute" och man behöver en ny, tro mig - jag är en av dom. När jag då och då sätter mig ner och tänker efter inser jag att de problemen jag har gällande mobiltelefoner, tv apparater, läxor osv skäms jag... Jag menar, vissa människor har inte tillgång till detta.. Vissa har inte råd att gå till skolan! Jag menar, för mig är det en självklarhet att kunna gå till skolan. Visst, det finns dagar jag AVSKYR skolan och skulle göra vad so helst för att slippa. Men gud så glad jag ska vara för att jag har möjligheten att få en utbildning.

Det som gör mig mest upprörd är alla dessa små barn i till exempel Afrika som man kan se på tv som sitter mitt ute i ingenstans på en jordplätt utan kläder och solen steker på dom. Man kan se på barnen att de knappt fått någon mat på så länge. Många av dessa stackars barnen har blivit av med sina föräldrar och deras liv är egentligen helt meningslöst.
Jag önskar att jag kunde göra alla dessa barns liv meningsfulla! Jag önskar att jag kunde ta hem alla dessa barn till mitt hus och slänga i mat i deras munnar, ge dom en hel hög kläder var och se till så det fick en bra skola att gå i och en familj att känna sig tillhörig i.

En sak som gjorde mig förbannad för ett tag sedan var när jag såg en dokumentär om en skola i ett fattigt land. Eller det var väl snarare skolorna i allmänhet i det specifika landet. I det landet får man inte gå i skolan om man inte har en skoluniform. Detta leder till att väldigt många barn i det landet inte kan gå i skola bara för att dom inte har råd att köpa sig en skoluniform!? Det är ju helt sjukt! I ett fattigt land är väl skoluniformer något av det minst relevanta som finns! Jag menar, vi i Sverige har inte ens krav på skoluniform och vi hade klarat av det finansiellt sätt enket! Jag blir så sur när något som en skoluniform gör så att hundratals barn inte kan gå i skolan.


Jag menar , kolla bilden jag lagt ut ovanför! Vi kan inte tillåta att NÅGON lever under sådana förhållanden. Man kan se på axeln hur jävla smal denna lilla tjej är. Och flugan på huvudet! Det är inte ett tecken på att allt är som det ska... Åtminstone tycker inte jag det. Det är ett tecken på svineri!

I nuläget kan jag erkänna att jag inte gör ett enda skit för att göra världen till en bättre plats att leva på för alla dessa fattiga stackars människor. Har en dröm om att åka och jobba so volontär någon gång i framtiden. Men man måste faktiskt inte göra så jätte mycket för att hjälpa. Det räcker med att kanske skänka några hundratals kronor om året till någon hjälporganisation eller så kan man skicka över kläder man inte längre använder. Det gör ju mycket större nytta än att bara slänga kläderna!

Jag lovar att innan jag dör ska jag ha gjort någon nytta här i världen för alla dessa stackars fattiga! Även om det inte sker idag, i morgon eller nästa vecka så ska det ske någon dag! Jag anser att alla vi i de rika länderna i världen har en skyldighet att hjälpa de fattiga - det har vi råd med!

xoxo

/ upprörd tjej

2 kommentarer:

  1. Hello, råkade snubbla över din blogg och jag kan bara säga att jag håller med till 100%. Hoppas att alla snart förstår att om alla gör något litet så blir det en stor förändrig, roligt att se någon i ens egen ålder som också vill engagera sig :) Lägg gärna till mig på msn om du vill snacka mer, oliver_freakout@hotmail.com

    Hade gött

    // Oliver

    SvaraRadera
  2. håller med dig fullständigt!
    och folk borde verkligen börja tänka mer.
    så förstörda som dom är, det är inte rättvist någonstans när vi har det så bra och klagar på att man saknar senaste mobilen, senaste kläderna osv, det är helt sjukt hur det är!

    SvaraRadera