onsdag 30 september 2009

Till mormor!

Hej mormor.

Hoppas du har det bra där uppe!
Jag saknar dig, alla saknar dig..

Idag fyllde morfar år. Efter det att du inte längre finns här med oss har hans födelsedag inte alls blivit densamma. Men vi kämpade för att ge honom en trevlig kväll i alla fall! Vi åt middag hemma hos oss. Mamma lagade lax och potatis, det brukade ju ni äta, minns du det? Morfar var på glatt humör idag och för första gången på länge skrattade han på ett sätt som kändes riktigt äkta. Det värmde att se lyckan i honom. Och jag såg även hur glad mamma blev. Morfar skrattade så han nästan grät över ett minne han hade tillsammans med dig då ni var hemma hos din pappa och hälsade på en gång. Mormor, det var första gången jag riktigt såg lycka i honom på så länge. Ingen har glömt dig minsta lilla! Vi alla saknar dig så enormt mycket. Inget är som förr men ändå är allt precis som vanligt. Vissa dagar är värre än andra. Födelsedagar är värst. Vi saknar dig farandes omkring för att fixa saker å ting. Vi saknar din närvaro! Du gjorde alltid alla så himla glada. Du livade upp stämningen, du livade upp oss.

Jag glömmer aldrig alla busiga saker vi gjorde ihop bakom morfars rygg då vi inte ville irritera honom. Jag minns att du alltid skulle fuska när vi spelade Fia med knuff. Alla minnen som kommer upp i mitt huvud nu gör också att jag får ett litet leende på läpparna mitt bland alla tårar.

Jag går på gymnasiet nu, jag har blivit så stor sedan du sist såg mig. Jag är snart vuxen nu, du vet. Jag önskar du kunde vara med och se det. Mitt liv är bra och jag har många fina kompisar som jag älskar. Jag är och hälsar på på ditt gamla jobb ibland och dom saknar dig, mycket! Ingenting där är som det var då du var där.
Ibland på nätterna tittar jag upp mot himmelen och tittar på en speciell stjärna. Jag har för längesedan bestämt att du är den stjärnan. Jag tror att du sitter där uppe och vakar över oss och ser till så att allt är bra med oss.

Det finns så mycket jag önskar att jag hann säga till dig, så mycket jag önskar att du fick vara med om. Det har snart gått fem år men du finns i våra hjärtan och tankar varje dag.

En dag ska jag göra dig stolt. Det lovar jag!

Älskar dig mormor, i mitt hjärta för evigt.

2 kommentarer: