tisdag 5 januari 2010

En jäkla massa strunt på bara ett inlägg!

Min mage spelar mig ett spratt ikväll. Känns som jag ska spy men inget händer. Känns så i flera timmar. Kanske kan bero på det halva pringles paketet jag slängde i mig på typ en minut, kycklingen som jag åt till frukost i morse som smakade konstigt, all blockchoklad jag ätit under kvällen och mängden vitlök som var en utav ingredienserna i middagsmaten...

Mina matvanor under lov och ledighet är inte 100% bra måste jag säga. Det som fungerar allra bäst för mig är att äta enligt schema. Det är då jag hela tiden äter som jag ska för att hålla mig frisk. Halva mig trivs med det schemat (som jag för så längesedan slutade med), andra halvan avskyr detta schema mer än allt. Schemat ser ungefär ut som följande:

07:00 frukost (Yoghurt, en macka med pålägg, ett glas mjölk)
10:00 mellanmål (en frukt eller något annat litet)
13:00 Lunch (en middagsportion med kött/fisk, potatis/pasta/ris, grönsaker)
16:00 Mellanmål (en frukt eller något annat litet)
19:00 Middag (en middagsportion med kött/fisk, potatis/pasta/ris, grönsaker)
21:00-23:00 Kvällsmat (ska se ut på ungefär samma sätt som frukosten)

Visste ni att detta faktiskt är ett normalt schema som alla borde följa? Man ska äta sex ggr om dagen, men vem följer det? Ingen jag känner i alla fall. Jag är glad om jag hinner äta 2-3 ggr om dagen. Men det som håller mig frisk är om jag följer mitt schema. Rutiner är alltid bra, så länge man håller sig till rutiner och följer dem noga är det svårt att få problem. Det gäller alla sorters rutiner. Men hur lätt är det att följa rutiner då man är ledig och sover till 1 på dagarna? Inte så jätte lätt direkt.

Som idag tillexempel. Jag har inte följ rutinen ett endaste dugg. Jag åt lunch till frukost. En kycklnggryta med ris. Inte en bra start på dagen för magen direkt. Dessutom smakade kycklingen gammalt. Frukosten och lunchen blev alltså ett och samma mål. Emellan det vräkte jag som sagt i mig ett halv pringlespaket och efter det middag. Nu på kvällen har jag mölat choklad. Tro fan att magen säger ifrån och vill göra sig av mig all skit! Och i morgon kommer ångesten. Ångesten av att man åt för mycket onyttit och för lite nyttigt. Ångesten av att man 2 dagar i rad vräkt i sig chips, godis och läsk och därefter legat och jäst i soffan.

Jag menar inte att alla tänker sådana här tankar. Men allt för många gör det! Allt för många kan inte unna sig något till 100 procent, för bakom unnandet finns skuldkänslorna och ångesten. Man måste på något sätt inse att det inte är vikten och utseendet som är det viktigaste i världen. Man måste inse att det istället är personligheten som spelar roll och som man i de flesta fall kommer längst på.

Om ångest och skuldkänslor inte skulle existera så skulle allt vara så mycket lättare. Tusentals tjejer skulle skonas från ätstorningar, miljontals människor skulle skonas från stress och ångest över skolarbeten, arbeten och andra saker. Va skönt det skulle vara.

Känns som detta inlägget blev lite veligt. Vet inte riktigt vad jag vill få ut av det. Kanske var mitt första försök att skriva lite om vad som pågår i många tjejers liv, vad för tankar man hela tiden lever med. Vad för tankar och regler jag en gång levt med. Vad vet jag? Fick bara för mig att skriva av mig lite. Istället för att ligga och spy över det nästan urätna chokladpaketet som ligger jämte mig kan jag istället skriva av mig lite här för att vända det till någonting positivt och eventuellt kanske lite hjälpfullt till någon annan.

Nu blir det sova. David (måste skylla det på någon) höll mig vaken till klockan tre i natt så är egentligen inte så jättetrött eftersom jag sov hela dagen typ. Men det börjar bli dags att vänta tillbaka dygnet nu. Skolan börjar ju på onsdag igen! Hoppas inte D läser detta nu (men det är jag säker på att han inte gör), då kommer han bli sur på mig och säga "Det är la fan ditt val om du sitter o tjötar med mig på msn eller går o lägger mig!?" ;-) Och det har han kanske rätt i ist....

Jag saknar min Felicia. Tänkt ringa henne hela dagen men inte fått tummen ur r*ven. Imån, då jävlar blir det att plocka upp telefonen och ringa ett välbehövligt samtal!

Godnatt käraste!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar